پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118349
وضعيت اعلام عيد فطر در ديگر کشورها
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1794

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از مهر، محمد شوکت عوده رئيس پروژه اسلامي رويت هلال ماه در امارات گفت: اولين روز عيد فطر براساس اظهارات ستاره شناسان روز دوشنبه 28 ژوئيه خواهد بود.


وي گفت: در بسياري از کشورهاي دنيا و همچنين کشورهاي جهان اسلام، هلال ماه به علت نزديکي با خط افق، روز يکشنبه با چشم غير مسلح يا تلسکوپ رويت نخواهد شد.

وي افزود که هلال ماه جديد را روز يکشنبه با استفاده از تجهيزات ستاره شناسي مي توان مشاهده کرد اما پذيرش آن با نظريه هاي مناقشه برانگيزي رو به رو است.

بخش ستاره شناسي شارجه نخستين روز ماه شوال را روز دوشنبه 28 ژوئيه (6 مرداد ماه) اعلام کرده است.

ابراهيم الجروان رئيس بخش ستاره شناسي شارجه اظهار داشت که محاسبات نشان مي دهد که روز يکشنبه 27 ژوئيه ماه شوال در ساعت 2:42 دقيقه بامداد تشکيل مي شود.

خورشيد در اين روز 7:07 دقيقه عصر غروب کرده و ماه در ساعت 7:14 دقيقه عصر طلوع مي کند. اين امر بدان معناست که در اين کشورها روز اول ماه مبارک رمضان 28 ژوئيه (6 مرداد ماه) خواهد بود.

اين درحالي است که براي کشورهايي که در تاريخ ذکر شده هلال ماه رويت نشود، عيد فطر روز سه شنبه 29 ژوئيه يعني 7 مرداد ماه است. کشورهاي عربي از نظر ستاره شناسان خود اولين روز ماه شوال را 28 ژوئيه مي دانند.

عوده يادآور شد که هلال ماه شوال روز 27 ژوئيه در کشورهاي مختلفي در سراسر دنيا رويت مي شود، اما مشاهده آن در آسياي شمالي و سراسر اروپا و کانادا غير ممکن خواهد بود و علت آن است که ماه در اين مناطق پيش از خورشيد طلوع مي کند.

وي افزود: در استراليا، آفريقاي شمالي و مرکزي و اکثر کشورهاي ايالات متحده رويت هلال ماه در روز يکشنبه از نظر مشاهده با چشم و يا تجهيزات ستاره شناسي ميسر نيست.

در کشورهاي آمريکاي مرکزي و آفريقاي جنوبي اين امکان وجود دارد که ماه را روز يکشنبه رويت کنند.

وزير دادگستري امارات متحده از تشکيل کميته رصد هلال ماه خبر داده است، اين کميته با رياست وزير دادگستري و معاون وي فعال شده است. جلسه اين کميته فردا يکشنبه پس از اذان مغرب تشکيل مي شود. دادگاه هاي شرع سراسر کشور نيز دستور رصد و گزارش رصدهاي خود به اين کميته را دريافت کرده اند.

علي الشکري از دپارتمان فيزيک دانشگاه ملک فهد و عضو کميته استهلال اظهار داشت که امکان رويت هلال ماه در روز 27 ژوئيه ( يکشنبه 5 مرداد ماه) در هيچ کشوري وجود ندارد.

وي همچنين اظهار داشت که رويت هلال ماه در روز يکشنبه غير ممکن است چرا که نور ماه تيره و تار خواهد بود و ماه 11 دقيقه پس از غروب خورشيد غروب مي کند.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html